Problémy se školou

Zdravím všechny rodiče s dětmi ADHD.Jirka je v první třídě a řešíme stejné problémy se školou jako spousta ostatních rodičů.Problém u nás nastává i s učítelkou,která se podle knížek prý opravdu snaží,ale její motivace je na bodu mrazu.

Problémy se školou

Je nám velmi trapné ji poučovat,ale máme strach,aby její špatný přístup nezanechal na Jirkovi následky.Musím uznat,že práce s těmito dětmi je velmi těžká,ale jak jsem se dočetla tak dobrá učitelka si umí poradit.Proto bych byla vděčná kantorům s těmito zkušenostmi,aby poradili svým méně zkušeným kolegům.Přeji všem rodičům i učitelům pevné nervy,protože i já je občas mám v kýblu.

 

Reakce, kterou nám poskytla Bc. Andrea Chludilová, pedagožka:

 

Dobrý den,

podle mě nestačí, aby se paní učitelka snažila jen podle knížek. Možná nemá s dětmi s ADHD zkušenosti a jistě je velice dobré, že knížky pročítá a hledá možnosti, jak s chlapcem „zacházet.“ Podle mě je velice důležité, aby se k němu snažila najít vztah, najít v něm to nejlepší a vytáhnout z něj vždycky to dobré. Aby ho motivovala, nastavila mu pevné hranice, aby netápal. Jsou to nervy a spousta zkoušení, vím to sama. Ale když opomineme obecné projevy ADHD, o kterých se dočítáme, musíme pořád myslet na to, že každé dítě je úplně jiné. S každým se musí jinak jednat, mluvit, každému se musí dát i rada či pokárání jiným způsobem. Podle mě je třeba, aby si paní učitelka k chlapci hlavně našla cestu a v různých situacích si před reakcí na cokoliv v hlavě položila otázku „Jak mu pomoci, jak mu to ulehčit?“ a ne „Co zase provedl a proč?“

Já jsem ve spojení s rodiči neustále, jak v písemném, tak v osobním, tzn. že maminka mého žáčka s ADHD nepřichází pouze na třídní schůzky, ale zastaví se přeptat každý týden, napíše, zavolá, prostě se zajímá. Pokud jedou k panu psychologovi, pošlu mu po ní krátkou zprávu, jak situace v poslední době vypadá, on následně pošle zprávu mně. V ní mi sdělí chlapcův stav a poradí, jak některé věci nejlépe řešit. Celé je to o spolupráci a důvěře rodičů, školy, poradny, popř. lékaře a ne o obviňování či kritice.

Maminka nejlépe ví, jak dítě v různých situacích reaguje, jak se chová doma, co má rádo, co ho těší, v čem je dobré. Paní učitelka, pokud učí dítko první rok, možná potřebuje delší čas, aby ho poznala, zvykla si na něj a utvořila si k němu vztah.

Rodičům bych poradila, aby se s paní učitelkou domluvili na pravidelných schůzkách či krátkých zprávách a aby se domlouvali, jak by se dalo co řešit, jak ho společně motivovat, odměňovat, jak mu ulehčit práci, kdy a jakým způsobem ho napomenout nebo nechat odpočinout.

Kromě pravidelných pátečních zpráv rodičům jim takové menší hodnocení dne posílám denně formou smajlíka v deníčku. Vždy na konci vyučování udělám chlapci smajlíka, a to podle chování i úspěchů za celé vyučování. Pokud se tyto dvě věci rozchází, napíšu např. krátce: Chování: :) , práce: :( (nesoustředil se, nepracoval).

Chlapci jsem vysvětlila, že horším smajlíkem jej nekritizuji, ale že tím dávám mamince zprávu, že se mu ten den prostě tak dobře nedařilo. Mívá totiž lepší i horší období a pro rodiče je důležité, aby věděli, co se právě děje.

A ještě jedna rada- chvalte své děti! Když udělá dítě něco správně, hezky, když se dobře zachová, když s něčím pomůže, když hezky soustředěně pracuje- chvalte ho! Pochvala umí divy. A nejen dětem zvedá sebevědomí, víme to všichni. Pochvala dokáže být hnacím motorem a některé děti nutně potřebují slyšet, že jsou dobré a že si toho všímáme. Tím více děti s ADHD.

Přeji mnoho úspěchů a mnoho spokojených úsměvů.

 

Bc. Andrea Chludilová, a.chludilova@centrum.cz


 

Další články v rubrice

  • boty.jpg

    Když to okolí nechápe...

    Dobrý den, máme syna 12 let. Od předškolního věku má problémy s vrstevníky. Nemá skoro žádné kamarády. Všichni na něho žalují a dělají si z něj hromosvod. Učitelky ho neustále napomínají, řeší třeba celou hodinu s ostatními žáky před synem jeho chování.

  • boty.jpg

    ADHD - musíte mít pevné nervy

    Zdravím všechny rodiče a všechny, kteří mají s ADHD co do činění.Jsem rodič 13 letého Filipa a hned na začátku musím přiznat: žít s ADHD je opravdu velmi těžké.S Filipem máme výchovné problémy od školky.Filip nemá absolutně žádný problém s komunikací, dobře se adaptuje v jakékoli společnosti, inklinuje ke starším dětem, už od malička je rád středem pozornosti, je hlučný, někdy opravdu až moc, ironický, vulgární, taky někdy až moc, sebestředný, sobecký, kritický, ale ne sebekritický.

  • blackboard.jpg

    Srovnání výuky dětí s ADHD: ČR a zahraničí

    Dobrý den, srovnávám přístupy českých škol k výchově a vzdělávání dětí s ADHD se zahraničními školami. Ráda bych tu tedy rodičům dětí s ADHD položila několik otázek. Za každou odpověď vám budu nesmírně vděčná. Mým cílem je zjistit, jestli by to u nás nešlo ještě lépe, než to je.

  • 1079658_toys_4.jpg

    Mým cílem je vychovat ze syna dobrého a spokojeného člověka

    Ráda bych se s vámi podělila o svůj příběh. Jsem maminkou dvou dětí. Syn má pět a půl roku, dcerka dva a půl. Problémy se synem začali ještě před tím, než se narodil. Těhotenství bylo rizikové, provázelo je úporné zvracení, podstoupila jsem apendektomii ve dvanáctém týdnu a hrozil předčasný porod. Po narození syna jsem cítila, že něco není v pořádku.

  • 1259137985_oko1.jpg

    O tom, že mám ADHD, jsem se dozvěděla až v dospělosti

    Za prvé musím napsat, že po tolika letech žití, s něčím co až v dospělosti zjistíte,že je ADHD, se o Vaše problémy někdo zajímá, je úžasné!

  • sample-01.jpg

    Veřejnost má málo informací o ADHD

    Možná vám situace popisované v tomto rozhovoru přijdou povědomé. Rodiče dětí s ADHD si stěžují na nízkou informovanost společnosti o této poruše a malé možnosti školy, jak se k dítěti s ADHD chovat a jak jej vyučovat. Těžko hledají rady a získávají informace. O diagnóze ADHD jsme si povídali s maminkou Vašíka.

  • cl-doucko-v-prirode.jpg

    Včasná léčba Martinovi pomohla

    S naším Martinem začaly problémy hned v první třídě. Prý se to projevilo hned první den, jenže já se to dozvěděla až asi za půl roku, když jsem potkala na nákupech kamarádku. Její dcera totiž chodí do stejné třídy jako Martin.