Srovnání výuky dětí s ADHD: ČR a zahraničí

Dobrý den, srovnávám přístupy českých škol k výchově a vzdělávání dětí s ADHD se zahraničními školami. Ráda bych tu tedy rodičům dětí s ADHD položila několik otázek. Za každou odpověď vám budu nesmírně vděčná. Mým cílem je zjistit, jestli by to u nás nešlo ještě lépe, než to je.

Srovnání výuky dětí s ADHD: ČR a zahraničí

Jako bývalá učitelka mám s tímto problémem své zkušenosti. Tak tedy:

1. Jak se naplňuje integrace dětí s ADHD do školního systému ve Vašem konkrétním případě? Jaké podmínky jsou ze strany pedagogického personálu za tímto účelem vytvářeny? Jakým způsobem jsou vytvářeny podmínky pro úspěšnou výchovu Vašeho dítěte?

2. Jak vypadá ve Vašem případě konkrétně spolupráce školy, resp. zainteresovaného pedagogického personálu s rodiči při edukaci Vašeho dítěte? Co považujete za pozitiva, silné stránky? Navrhovali byste něco změnit (pokud ano, popište, co konkrétně)?

3. Považujete stav školství v naší zemi, ve Vašem konkrétním případě, za obecně dobrý a připravený ke zdárné integraci žáků s ADHD do edukačního procesu?

Děkuji. Ivana

Další články v rubrice

  • chalk.jpg

    Problémy se školou

    Zdravím všechny rodiče s dětmi ADHD.Jirka je v první třídě a řešíme stejné problémy se školou jako spousta ostatních rodičů.Problém u nás nastává i s učítelkou,která se podle knížek prý opravdu snaží,ale její motivace je na bodu mrazu.

  • boty.jpg

    Když to okolí nechápe...

    Dobrý den, máme syna 12 let. Od předškolního věku má problémy s vrstevníky. Nemá skoro žádné kamarády. Všichni na něho žalují a dělají si z něj hromosvod. Učitelky ho neustále napomínají, řeší třeba celou hodinu s ostatními žáky před synem jeho chování.

  • boty.jpg

    ADHD - musíte mít pevné nervy

    Zdravím všechny rodiče a všechny, kteří mají s ADHD co do činění.Jsem rodič 13 letého Filipa a hned na začátku musím přiznat: žít s ADHD je opravdu velmi těžké.S Filipem máme výchovné problémy od školky.Filip nemá absolutně žádný problém s komunikací, dobře se adaptuje v jakékoli společnosti, inklinuje ke starším dětem, už od malička je rád středem pozornosti, je hlučný, někdy opravdu až moc, ironický, vulgární, taky někdy až moc, sebestředný, sobecký, kritický, ale ne sebekritický.

  • 1079658_toys_4.jpg

    Mým cílem je vychovat ze syna dobrého a spokojeného člověka

    Ráda bych se s vámi podělila o svůj příběh. Jsem maminkou dvou dětí. Syn má pět a půl roku, dcerka dva a půl. Problémy se synem začali ještě před tím, než se narodil. Těhotenství bylo rizikové, provázelo je úporné zvracení, podstoupila jsem apendektomii ve dvanáctém týdnu a hrozil předčasný porod. Po narození syna jsem cítila, že něco není v pořádku.

  • 1259137985_oko1.jpg

    O tom, že mám ADHD, jsem se dozvěděla až v dospělosti

    Za prvé musím napsat, že po tolika letech žití, s něčím co až v dospělosti zjistíte,že je ADHD, se o Vaše problémy někdo zajímá, je úžasné!

  • sample-01.jpg

    Veřejnost má málo informací o ADHD

    Možná vám situace popisované v tomto rozhovoru přijdou povědomé. Rodiče dětí s ADHD si stěžují na nízkou informovanost společnosti o této poruše a malé možnosti školy, jak se k dítěti s ADHD chovat a jak jej vyučovat. Těžko hledají rady a získávají informace. O diagnóze ADHD jsme si povídali s maminkou Vašíka.

  • cl-doucko-v-prirode.jpg

    Včasná léčba Martinovi pomohla

    S naším Martinem začaly problémy hned v první třídě. Prý se to projevilo hned první den, jenže já se to dozvěděla až asi za půl roku, když jsem potkala na nákupech kamarádku. Její dcera totiž chodí do stejné třídy jako Martin.

Diskuse ke článku

  • balmax

    balmax (12.3.2011 2:01)

    Moje zkušenost je nedobrá,letos jsem byla se svým ADHD synem u zápisu a přístup učitelek mě doslova zazdil.Přečtená diagnoza,,syn ji má od 3 let,,je nezajímala,bylo mi řečeno,že můj syn je nevychovaný a do školy nepatří,výchovným poradcem mi bylo dokonce řečeno,že je syn mentálně zaostalý a pokud se v dalším roce nesrovná pošlou ho po dvou měsících školní docházky zpět do školky nebo rovnou do pomocné školy.To,že úzce spolupracuji již 2,5 roku se školkou,která mimochodem patří ke škole je vůbec nezajímalo ani o tom nevěděly a vědět nechtěly.Panem ředitelem mi bylo následně sice velice slušně přesto nepochopitelně sděleno,že mám syna umístit na jinou školu,že by se mu učitelky nevěnovaly tak jak by měly,že na to škola nemá ani prostředky ani možnosti a že ho mám dát mezi,,své,,. Syn je velice chytrý,inteligenci má vynikající,spolupráce se školkou a SPC naprosto bez chyby.Sice žijeme v 21.století ovšem naše školství tomu jaksi neodpovídá a těchto dětí se rychle zbavuje.Učitelkou mi bylo u zápisu řečeno,joooo takový děti jsme tu taky měli a to známe moc dobře,poradili si s nimi tak,že je dostali ze školy pryč. Takže toto je můj první a bezvadný kontakt se školou,do které syna v žádném případě neumístím,myslím,že takové jednání a takový přístup by snad měl být i někde zveřejněn,protože tato škola s takovýmto přístupem dlouho neobstojí.

  • Lu

    Lu (15.4.2011 11:51)

    DObrý den,moje zkušenost také není dobrá. Syn chodí do III.třídy. Učitelka má na starosti "pouze 10 žáků" a přesto nevidím žádnou ochotu spolupracovat. Paní učitelka byla ta, která nás poslala do pedagogicko-psychologické poradny, že syn je nezvladatelný a nesoustředí se a ruší, a hýbe se a neustále dělá něco s rukama a sebeobsluha je taky hrozná atd.. Paní psycholožka nám potvrdila poruchu pozornosti s hyperaktivitou a dala rady jak pokračovat a na čem pracovat. Jenže z paní učitelky mám pocit (z jejích poznámek červenou propiskou), že problém nechala pouze na rodičích a sama si nepřečetla ani základní informace o dětech s ADHD. Jak se syn chová ve škole nemohu na dálku přece ovlivnit..doma ho zvládáme velice dobře, motivujeme, chválíme, dáváme ruční práce, fungujou u nás zákazy a následné odměny, a postupně víme co a jak i když někdy tečou nervy. Paní učitelka měla syna dát dopředu do přední lavice, ulevovat od psaní diktátů a častěji upozorňovat na danou práci...dali jsme jí k dispozici materiál od paní psycholožky. Nestalo se tak. Naopak. Velice ráda mi sděluje jak je syn horší a horší, jak nezvládá sebeobsluhu, že nemá nůžky, nemůže pracovat, nemá ořezané pastelky, pořád něco hledá a vylévá pití a svaluje vinu na kamarády ( většinou ale opravdu zlobí hromadně tak tuto poznámku taky nechápu..) Jednoduše, zájem o práci s žáky s ADHD žádný, když se nechce tak to nejde. Naše školství podle mne bohužel není připravené . Možná je důležitá informace, že bydlíme na vesnici.

  • Martina

    Martina (27.1.2012 0:54)

    Dobrý den, nevím, zda Vás ještě odpověď zajímá, ale píšu tedy: 1. integrace žádná, neochota spolupracovat se SPC Praha 6, snad jen akceptace požadavku na individuální přezkoušení ze strany ředitele, ale dokonce ani výchovná poradkyně neví co obnáší diagnoza ADHD a její rady byly úplně zcestné (např. pokud dítě nezvládně udělat úkoly do 20:00 nedovolit aby je dodělalo a poslat do školy bez nich). Zbytek pedagogického sboru netuší co znamená ADHD. 2. jak už jsem psala spolupráce není žádná. Dcera bere po dobu výuky léky na ADHD, ale ne vždy si vzpomene. Žádala jsem např, zda by nemohl vyučující v dané hodině (kdy má brát léky) dohlédnout, zda si je skutečně vzala, nebo alespoň připomenout, ale to bylo kategoricky zamítnuto. Dcera má jednou za 5 jednou za 1, ale to se vysvětluje tím, že se prostě neučila. 3. Ne, problematika je příliš komplikovaná, než aby ji pochopil někdo, kdo nemá s ADHD osobní zkušenost a hlavně zájem na dobrém vývoji dítěte (jen zkušenost ještě nezaručí, že dotyčný pochopí v čem je problém). I v řadách odborníků panuje mnoho mýtů a polopravd. Například psychiatři dospělích často netuší, že ADHD ve více než v polovině případů přechází do dospělosti a že se léčí stejně dospělí jako děti.

  • Lenka Kupková

    Lenka Kupková (6.2.2015 14:06)

    Syn je v 1.třídě ZŠ. Máme čerstvě diagnostikováno ADHD. Co se týče integrace můžu říct jen jedno: psychiatr mi ukazoval vyhlášku, kde je napsáno, jak mi škola musí vyjít vstříc a jak musí podpořit integraci syna. Jak má škola integrovat žáka s ADHD, když tam není jedinný člověk, který by vůbec něco o ADHD věděl? Pro většinu učitelů je to nevychovaný spratek, který zaslouží co nejvíc poznámek a co nejvíc trestů. Myslím si, že nápad s plošnou integrací je blbost. Pokud chtějí děti integrovat, musí k tomu dát i učitelům vzdělání, aby věděli, jak s těmito dětmi pracovat. Vůbec bych nedovolila zařazování dětí s ADHD do tříd, kde pedagog nemá alespon základní proškolení týkající se práce dětí s ADHD. Pedagog, který o tom nic neví a dost možná se ani nechce snažit dítě pochopit a najít k němu cestu může dítě poškodit nakolik závažným způsobem, že to za to nestojí.