ADHD je porucha, která patří do oboru dětské psychiatrie. S jistotou tedy správnou diagnózu nebudete moci určit sami, ale měl by vám k tomu pomoci dětský psychiatr.
- NAJDĚTE SI NEBLIŽŠÍHO ODBORNÍKA
Podezření na tuto poruchu může vyslovit i jiný odborník, například neurolog, psycholog, pediatr nebo pedagog. Diagnostika, léčba i přizvání dalších odborníků ke spolupráci je zcela v kompetenci dětského psychiatra.
Vyšetření není nijak náročné a nepříjemné. Jeho základní součástí je pohovor lékaře s dítětem a s rodiči. K doplnění údajů o projevech dítěte ve školním prostředí slouží nejlépe dotazník vyplněný učitelem. Doplňková a ne vždy potřebná jsou vyšetření psychologem, pediatrem a neurologem a některá laboratorní a pomocná vyšetření (EEG, EKG). Dětský psychiatr navrhne na základě svého vyšetření následnou léčbu. O ní je možné obecně říci, že rozhodně není jen otázkou léků. Zásadní je změnit náhled rodičů a učitelů na chování dítěte a vytvořit pozitivní a důsledné výchovné prostředí. Pomocí léků se zlepší soustředění a zmírní nejvýraznější projevy hyperaktivity a impulzivity (rodiče popisují, že se s dítětem lépe domluví). Farmaka ale nikdy nesmějí být jediným léčebným přístupem k dítěti s ADHD.
Pro rodiče a děti je vhodné pravidelně docházet do pedagogicko-psychologické poradny, kde specializovaní odborníci dokážou optimalizovat přístup rodičů k dětem a poradit, jak by měla vypadat vzájemná komunikace. Navíc je zcela zásadní, aby o diagnóze věděli také vyučující, kteří by měli přizpůsobit výuku potřebám dítěte. Ale pozor – individuální přístup k dítěti s ADHD nemusí nutně znamenat zbytečné úlevy!
Z mnoha knih které se mi dostaly ke čtení , ať koupí nebo půjčením z odb. soc. věcí nám pomohla kniha od H. Žačk. a Dr.Jucov.- Zápory i klady v dospělosti. Tuto knihu mám na noč. stolku, do které se vracím neustále, jednak pro rozum abych nevyhořel, zklidnil se. Osvojili jsme si dvojčata vnuky když jim byli 3 r. ,dnes mají 17r, učí se kuchaři 1r. Jednoho to nebaví , vyřídili jsme mu nově obor prodavač. Teď v karanténě dostávají tolik úloh, že pracovat s nimi je horor. Pravopis -i-y- jim nic neříká, ve škole se nenaučili Word, já mám 74r, a učitelé vymýšlejí pro ně programy, které se vůbec neslučují s jejich schopnostmi. Dělají jakoby neznali obtíže s dětmi s ADHD. Přitom jsou na škole Gorazdovo nám. Olomouc, kde je učiliště pro slabší žáky. Zůčastňujeme se školení o pěstounech, ale tam s touto tématikou program není! Ostatní vychovávají norm. děcka. Dnes jdu s nimi k novému pschol., pak pokračovat.