Online výuka a ADHD?
Všichni rodiče, ale i dětí na online výuce se jistě shodnou, že se nikdy nevyrovná běžné denní docházce do školy. Děti tam nejen komunikují s učiteli v reálném čase, ale také si mohou osahat praktické materiály k výuce a sledovat učitele při provádění pokusů.
Škola neplní pouze vzdělávací funkci, ale také naplňuje sociální a emocionální potřeby dětí. S touto nevyhnutelnou realitou dnešní doby neuděláme nic, snad jen to, že se musíme věnovat svým potomkům o to více. Obzvláště těm, které trápí diagnóza ADHD.
S ADHD jsou spojeny i sklony k depresím a úzkostem, což určitě pociťuje spousta studentů druhého stupně, kteří jsou během dne doma sami a musí si obstarat své školní povinnosti a s realitou jsou spojeny pouze pomocí notebooku.
Pro školáky s ADHD, kteří jsou nuceni zůstávat sami doma, je obvykle velmi těžké si výuku a přípravu na ni zorganizovat. Proto by bylo dobré, kdybyste jim pomohli najít systém.
Vytiskněte spolu rozvrh hodin, tam, kde budou muset být na hodině online, nechte děti, aby si zvýraznily časy, a ať si připraví sešity a knihym popřípadě kalkulačku a volné papíry na výpočty. Každý večer zkontrolujte, zda dítě splnilo úkoly a neprošvihlo u některého termín odevzdání, jsou za to zbytečně špatné známky.
Dbejte na to, aby i úkoly, jež může váš potomek odevzdat za delší dobu, plnilo průběžně, u dětí s ADHD klidně udělejte týdenní plán, kdy každý den splní určšitou část úkolů. Nechte je, ať se snaží úkoly vypracovat samostatně, omáhejte jim jen s předměty, se kterými mají problém i během klasické školní docházky. Dysgrafikům s češtinou apod. Naučte je, jakým stylem si chybějící informace mohou vygooglit, nebo najít v encyklopedii. Nerozumí přírodopisu, či dějepisu? Ulehčete jim učení dokumentem, na youtube je jich k dispozici nepřeberné množství. Matematiku skvělým způsobem vysvětluje Khan academy.
Je velmi těžké být rodičem, který chodí do zaměstnání a zároveň být učitelem. Proto hledejte způsoby, jak dětem výuku usnadnit a vysvětlit, ale zároveň se z toho nezhroutit.
Díky ADHD mají vaše děti problémy s organizací a úklidem, proto je důležité, aby úkoly dělaly na jednom místě, nejlépe tam, kde se na notebooku věnují i online výuce. Dbejte na to, aby všechny knihy a sešity, související s jedním předmětem, měly řádně srovnané, díky neustálému hledání potřebných dokumentů a vytištěných úkolů budou dříve unavené. A pro vás jako rodiče bude mnohem těžší zkontrolovat, zda je veškerá práce do školy hotová a řádně odeslaná zpět.
Vytvořte denní nebo týdenní kontrolní seznam
Úkoly chodí nepravidelně a tak se nebojte společně s dítětem udělat denní, či týdenní seznam. Pro dobu, kdy je doma dítě samotné a nemá online hodiny, jim sepište, co mají udělat. Striktně trvejte na tom, aby plnilo vaše dítě denní plán. Deadliny odevzdání jednotlivých prací zakreslete do týdenního kontrolního seznamu.
Nejste-li si jistí, zda vaše dítě zvládne samo zasednout k notebooku, protože se doma může zabrat do práce, ofoťte si do telefonu rozvrh online hodin a vždy jim pro jistotu pár minut před začátkem hodiny zavolejte, abyste měli jistotu, že nezamešká výuku.
Pro studenty s výzvami pozornosti a učení je jednou z největších výzev online učení vědět, co se od nich od každé třídy očekává. Denní nebo týdenní (v závislosti na věku studenta) kontrolní seznam může být skvělým „catch-all“ pro sledování očekávání bez přepínání mezi více zdroji. Zvažte spolupráci s učitelem nebo poskytovatelem služeb vašeho dítěte na vytvoření jediného dokumentu se seznamem všech jejich úkolů pro daný den nebo týden. To by mělo zahrnovat odkazy na webové stránky a dokumenty. Pokud máte přístup k tiskárně, vaše dítě může být motivováno akcí fyzického křížení položek ze seznamu.
Spolupracujte s učitelem svého dítěte, zajistěte, aby vaše dítě rozumělo, jak požádat o pomoc, pokud není na online setkání s učitelem. Tato dovednost je obzvláště důležitá právě teď a je stále náročnější z důvodu nedostatku příležitostných kontaktů pro studenty. Zvažte také nastavení malého systému odměn, který povzbudí vašeho studenta v samostatnosti.
Navigace v počítači a práce na úkolech online může být obtížným (a frustrujícím) způsobem, jak se učit. Prozkoumejte možnosti, jak si ubírat čas strávený u počítače tím, že jim podklady k učení vytisknete. Z vlastní zkušenosti vím, že ADHD děti se lépe učí z knihy, či vytištěného materiálu, než když si čtou na notebooku. U obrazovky tráví několik hodin denně, a i nám dospělým to nedělá dobře.
Vyzkoušejte převod textu na řeč a naopak
Když studenti používají k učení své počítače, bude hrát roli psaní na klávesnici. Pokud vaše škola používá Google jako platformu, rozšíření Google pro čtení a zápis pro Chrome používá technologii „text-to-speech“ k „čtení“ dokumentů studentům. Pokud vaše dítě ještě neví, jak psát pomocí 10 prstů (QWERTY), je to základní dovednost, kterou by se mělo naučit. Bude to nakonec potřebovat celý život.
Online výuka je náročná pro učitele, rodiče i pro děti. Pokud to vašemu dítěti působí problém, spolupracujte s učitelem, abyste zjistili, zda lze snížit nebo upravit některá jeho očekávání. Každé dítě si zaslouží, aby se cítilo úspěšné, a musíme se ujistit, že připravujeme naše děti na úspěch.
Spousta dětí ze starších ročníků tráví hodně času o samotě, navíc velmi vnímají situaci okolo pandemie, mohou se bát o své blízké, proto si s dětmi hodně povídejte, choďte také do přírody, aby jen neseděly u obrazovek. Podávejte doplňky stravy – omega 3, železo, zinek, ginko bilobu. Povídejte si o pocitech, plánujte, co budete dělat, až tato situace skončí, nestresujte své děti zbytečně zprávami o koronaviru.
Za každý dílčí úspěch své dítě pochvalte, za každou věc, kterou udělá navíc ze své vlastní inciativy, dvojnásob.
Autor: Richard Havlík